Zpívání v Dědicích o vánočních svátcích

Představa o tom, co se bude o Vánocích roku 2021 v Dědicích zpívat, a co se poprvé 7. listopadu začalo cvičit (z většiny se opakuje), vypadá takto:

Na Štědrý den večer při mši a následujícího dne ráno by zazněly skladby Františka Fialy: Aj, dnes v Betlémě a Gloria in excelsis Deo, Bohuslava Korejse: Vánoční zpěv II., Johanna Sebastiana Bacha: Puer natus, Františka Xavera Grubera: Tichá noc v úpravě P. Josefa Olejníka.

Albrecht Dürer, Madona se zvířátky, asi 1503

Přepisy not v notačním editoru MuseScore uložené ve formátu PDF si můžete prohlédnout na stránce Hudba v Dědicích.

Až na skladbu Tichá noc v úpravě Josefa Olejníka nacvičovanou v letošním roce byly na odkazovanou stránku nahrány některé tyto kusy i dříve, naposledy v roce 2019. Po přepsání a nahrání na stránku si můžete porovnat "letošní" Tichou noc s tou, která byla představena v roce 2018. Podoba not se od starší verze může lišit, protože jsou použita v editoru MuseScore vylepšená, nyní doporučovaná písma: notové písmo Leland a zpěvního textu Edwin.

V případě skladby Franze Xavera Grubera Tichá noc bylo ve formátu PDF uloženo a na stránku nahráno vícero verzi s tím, že mohou být při nácviku užitečné. Jednak jsou to samostatné party pro soprán, alt, tenor a bas, dále partitura SATB, kde je zpěvní text umístěn jednak mezi sopránem a altem, a jednak mezi tenorem a basem, a dále pod každým partem. Na toto vynaložená námaha je opodstatněná tím, že je příjemnější mít slova písně pod notami. Jednotlivé verze si pak zvolíte dle svých potřeb: jestli chcete mít možnost sledovat, co zpívají jiné zpěvácké hlasy - party, kdyby se snad stalo a někde někdo začínal o chvíli dříve či později stejný text, aby vás to nemátlo. U Tiché noci toto zřejmě nehrozí.

Stejně tak byly nahrány jako samostatné soubory (PDF) jednotlivé party i u Korejsova Vánočního zpěvu II. Mají posloužit jako ukázka toho, co vlastně v případě zájmu můžete udělat sami se souborem .mscz s pro (pod) jednotlivé party rozepsaným "stejným" textem. Vznikly postupně vždy skrytím ostatních partů (MuseScore: hlavní nabídka Úpravy Hudební nástroje...) a uložením zobrazeného partu jako samostatného souboru PDF. Má to dále, jak bylo v předchozím odstavci popsáno, i ten praktický význam, že u některých skladeb se opravdu někdy setkáte s tím, že jste se opravdu nepřeslechli, když zpěvák vedle začal zpívat o něco dřív než vy. V případě dělených hlasů jednoho partu je rovněž užitečné, zvlášť je-li ve stejné notové osnově k tomu zapsán ještě sousedící part, a nožičky notiček jdou nahoru i dolů, noty se na jednom místě (pro vás méně přehledně) proplétají, máte-li noty, kde se tolik nemusíte soustředit na to, jestli se nota skutečně váže k vašemu partu.

V některých případech jsou schválně poskytovány i zvláštní verze obsahující pouze noty. S jejich pomocí (jako vodítka v okamžiku zaváhání) můžete procvičovat svoji paměť. Tím přispějete pevnosti a schopnosti svého hudebního vyjádření, aniž byste vždy museli držet list papíru v ruce. Za tímto účelem si zpěvní text můžete vždy odmazat sami. Jen noty obsahuje i další soubor skladby Tichá noc, ovšem tentokrát s do notových hlaviček vepsanými výškami tónů. Takové a jiné úpravy si můžete udělat, jak bylo napsáno, sami. V editoru napíšete text tam, kde jej potřebujete, smažete, kde jej nepotřebujete, upravíte např. tvar hlaviček not a tak dále, jak se vám to hodí.

Na tomto místě se upozorňuje, že slovo pastevci, které je jednou použito v Olejníkově úpravě v 1. sloce, se zpěváci rozhodli nahradit při zpěvu pro ně obvyklým pastýři. Na obrázku výše vidíte, jak vypadají originální noty (xeroxová kopie), z nichž přepis čerpá. V přepisu je zachováno původní znění: pastevci.

Kvůli přehrávání v notačním editoru nebyl důvod uložit výše popsané verze Tiché noci v samostatných souborech (.mscz), jen s daným nastavením zobrazení. Pro uložení ve formátu PDF byly takto připraveny proto, aby se ukázaly nabízející se možnosti zobrazení not, a aby se tyto noty daly hned vytisknout. Můžete také chtít mít na jednom řádku jiný počet taktů. Potom směle do toho, zvětšete šířku vybraných taktů. Udělejte si to, jak vám to bude vyhovovat.

Ve směšovači v notačním editoru v případě potřeby snadno nastavíte sólo pro jeden nebo několik vybraných partů. Můžete skrýt ty party, které nechcete, aby se zrovna zobrazovaly. Můžete změnit tempo. Můžete si nastavit jiný zvuk - jiné nástroje pro každý part, aj.

Zvuk sopránového partu je v souborech běžně nastaven na flétnu, zvuk altového partu je nastaven na anglický roh, zvuk tenorového partu je nastaven na klarinet a zvuk basového partu je nastaven na hoboj. Kvůli kontrastu vám může vyhovovat jiné nastavení.

Dejme tomu, že hodláte procvičovat jen spojení tenoru a basu. Nastavíte si proto ve směšovači sólo pro tenorový a basový part. Z nějakého důvodu máte zájem na zvýraznění slyšitelného rozdílu mezi oběma hlasy (party). Když tenor nastavíte třeba na klavinet (clavinet), vynikne při přehrávání jeho cinkání, takže budete moci lépe sledovat (doufejte), dejme tomu, svoji basovou melodii. V nabídce je nástrojů na výběr opravdu dost. Takto lehce namísto flétny zde používané pro sopránový part vyzkoušíte zobcovou flétnu (recorder) a podobně.


Pamatujte, že si můžete nastavit velikost zobrazení na velké obrazovce stolního počítače i dvojnásobnou. Při nastavení na kupříkladu 200 % jsou názvy výšek tónů vepsané do notových hlaviček, když si je pro svůj part necháte zobrazit (po klepnutí pravým tlačítkem myši na osnovu zvolit: Vlastnosti notové osnovy/partu... → Pokročilé vlastnosti stylu... → Typ notových hlaviček: Německé názvy výšek tónů), vidět samozřejmě lépe. Nemusíte tak při zpívání sedět nalepení před monitorem, pořád na ně uvidíte. Můžete si i pohrát s počtem taktů v řádku. Zmenšíte jej roztažením taktů, takže se noty podle toho v notovém listu automaticky přeskládají. To je záležitost chvilky (vybrat takty: Formát → Šířka taktů → Rozšířit takty).