Primice v Dědicích sloužená Milanem Mašterou

V Dědicích se bude 28. června 2020 nově vysvěceným knězem (novokněz) Milanem Mašterou za účasti farního společenství, ze kterého pochází, od 15:00 slavnostně sloužit jeho první mše svatá. Kněžské svěcení proběhne 27. června v katedrále sv. Václava v Olomouci.

Zájemci, kteří chtějí jet autobusem, kde dostanou místenku do katedrály, která je nutnou podmínkou pro to, aby do ní byli vpuštění, se již hlásí. Ostatní, kteří hodlají jet vlastním dopravním prostředkem (auto, motorka, letadlo, helikoptéra), místenku, jichž je k dispozici dohromady 90, potřebují také (nechť si o ni včas řeknou). Týden předtím se 20. června od 9:00 bude uklízet okolí kostela, kostel, fara. Očekává se spousta hostů. Dobrovolníci, kteří by se této brigády chtěli zúčastnit, jsou vítání. V primici bezprostředně předcházející dva dny se dále bude chystat okolí kostela (pro lidi, kteří budou sedět venku, sledovat obrazovku přenášející dění uvnitř kostela). Dobrovolníci se mohou přihlásit u pana Jiřího Wasserburgera. Stejně tak jsou potřeba dobrovolníci, kteří by pomohli (se střídali) při vydávání nachystaného jídla.

V primici předcházejících týdnech a o primici se jako Slavný Růženec bude zpívat v Kancionálu pod číslem 814 obsažená píseň Zdráva buď, nebes Královno, její sloky 1 (Úvod) až 11 až 15. Za patnáctou slokou je v notách přepsán závěr. Poprvé (?) se tak tato píseň zpívala 14. června, kdy byla nejprve několikrát opakována první sloka, to aby se lidé seznámili s její melodií. Nato bylo překvapivě oznámeno, že pokračovat se bude druhou slokou. Sloky 11 až 15 se pak už ovšem nezpívaly.

Kancionál č. 814, Úvod, sloky 1, 11 až 15, Závěr

Zpívat se o primici bude následující (následující tři odkazy vedou na stránku s PDF):


Původní noty Salve Regina

Noty jsou v podobě umožňující jak jejich vytištění tak přehrávání nahrány na k tomu účelu zřízené stránky věnované hudbě v Dědicích (soubory .mscz, PDF). Při nácviku pro naposlouchání toho svého hlasu samostatně stačí nechat zobrazit směšovač, v něm zapnout sólo (S) pro příslušný part. V panelu přehrávání lze zapnout neustálé opakování not pořád dokola - přehrávání ve smyčce.

Pokud by se vám zdálo, že čtyři zobrazené party je moc, a chtěli jste na obrazovce ponechat jen svůj part, můžete to snadno udělat. Potom by už nebylo třeba zapínat sólo. Přes hlavní nabídku Úpravy Hudební nástroje... ty nástroje/party, kterými se nepotřebujete "rozptylovat", vypněte (zrušte zaškrtnutí v seznamu nástrojů/partů na pravé straně dialogového okna). Až je budete potřebovat, např. kombinaci soprán s altem, kvůli naposlouchání "svého souseda", jak to bude znít dohromady, až vám/vedle vás přítel/přítelkyně začne pět do ouška, zase jejich zobrazení snadno a rychle zapnete.

Pokud byste jen svůj part chtěli uložit jako zvukový záznam např. ve formátu MP3 nebo OGG, jen vypnout další nástroje nestačí. Soubor si nejprve uložte pod jiným názvem, např. Offertorium - bas. Potom v Hudební nástroje party, které ve výsledném záznamu nemají být "natvrdo" odeberte. Až pak noty nechte uložit v požadovaném formátu (Soubor Vyvést...).

Kriste, prameni světla (SATB)

U not (SATB - soprán, alt, tenor, bas) pro Kriste, prameni světla byl text původně přepsán jen u basu. Později byly doplněny texty všech tří slok i u všech ostatních partů. Je to stále stejné, až na soprán, kde je v jednom místě použita melisma. Řeknete si, proč opisovat totéž čtyřikrát? Jak bylo vysvětleno, vám to umožňuje schovat party, které nepotřebujete, a uložit a vytisknout si jen ten svůj. Text je u všech partů, takže dopisovat si jej odteď nemusíte. Také se v tomto případě vše vleze na jednu stranu a při zpěvu tím pádem nemusíte obracet list. V souboru .mscz, kde má zapnutí sóla svůj účel, je vše - a dělejte si s tím, co chcete. Pokud byste chtěli uložit melodii jen jednoho partu (zvuk) do souboru ve formátu MP3, OGG Vorbis, můžete. V tom případě ale musíte odebrat ostatní party (uložte si výchozí soubor pod jiným názvem a v něm provádějte změny, např. Kriste, prameni světla - altový part).


U každého hlasu skladby Adama Václava Michny z Otradovic: Offertorium. Stůl večeře je připraven byl na základě poskytnutých zdrojových not (taktéž se jedná o přepis v nějakém notačním editoru, ovšem místy s kuriózním vyvedením not pro tenor do notové osnovy jinak určené společně pro soprán a alt) opět znovu přepsán jinak stejný text čtyř slok, to aby byl text zpěvákovi dobře na očích. Reálně se nebudou zpívat všechny sloky, ale jen tak tři?

Offertorium. Soprán, alt, tenor a bas - všechny
party vyvedené ze souboru .mscz

Každému nevyhovují ony sdružené systémy (SA + TB), kde text i více slok je umístěn mezi nimi uprostřed, což snad může vyhovovat sopránům a altům, možná i tenoru, ale basům určitě ne. Zvlášť když je více slok, můžete se v tom ztrácet, když pohled přeskočí na jiný řádek apod. Sice jde v těchto notách text povětšinou současně, význam jeho rozepsání pod všechny party je ale možno spatřovat v tom, že v některých taktech jsou mírné posuny. To je lehce matoucí. Zdržuje, že, když k tomu místu dojdete, ačkoli vědomě víte, že to má být tak a tak, na okamžik se zarazit při uvědomění si, že ostatním nota vychází jinak, a přece vy to máte taky dělat trochu jinak. Nemusíte se hned napoprvé ubránit chvilkovému nutkání zapřemýšlet na chvilku nad tím, jak, kdo, jestli, co v těch místech zpívá. Rozepsání až na jednotlivé party má zpěvákovi vyjít vstříc, aby si nemusel sugerovat, že má začít dřív nebo naopak o dobu později, když to přitom vidí v na zkoušce dodaných původních notách zapsáno jinak (a ta slabika, která je takto zadaná u všech partů, platí podle ústní domluvy třeba jen pro soprán).

Noty ale nejsou stejné jako jako ty v předloze. Během týdne byly Janou Bařinkovou upraveny, aby se lépe zpívaly. Např. basový part byl dodatečně na třech místech kvůli snazšímu zazpívání upraven. Posuny/změny výšek tónů (not) jsou v basu oproti předloze vidět na slabikách: (podle 1. sloky) "stůl, chléb, Tvá". V altu si lze všimnou asi jen jediné změny, na slabice (textu) "k nám". V tenoru je výška tónu posunuta (?) směrem dolů také v jednom případě.

K poslednímu taktu tenorového partu je třeba učinit tu poznámku, že notační editor přehrahe notu jako gis pokaždé, ale jako gis (křížek v závorkách) se poslední tón zpívá jen na závěr. Předchozí zpívané sloky se zpívá jako g. Je to proto , že Michna měl takto svá díla koncipovat - aby závěr byl v dur (pozitivní).


V notačním editoru (MuseScore) lze dle libosti zapnout/vypnout jednotlivé party, takže vedle not SATB, kde vzhledem k rozsahu po vytištění not zpěvák musí při zpěvu list obrátit, byly do samostatných souborů PDF uloženy samostatně i kombinace 1) soprán + alt a 2) tenor + bas. Nebo ostatní povypínat a vytisknout si jen ten svůj part. Hlavně kvůli tomu několikerému opsání textu pod jednotlivé party, notový zápis (notový systém) nabyl tak, že noty vyjdou na dvě strany, totiž na stranu se vejde jen jeden a na každé zůstane spousta volného místa.

Nástroje (zvuky partů) jsou v souborech nastaveny takto: soprán - příčná flétna, alt - anglický roh, tenor - klarinet, bas - hoboj. Zní to hezky, a kdykoli si můžete použité nástroje nastavit, jak vám to bude vyhovovat. Je z čeho vybírat.

V Salve Regina jsou každý takt jinak dlouhý. Noty jsou původně pro tuto liturgickou hudbu bez taktového označení, takže pro náš účel se pro začátek "navíc" nastavil jako druh taktu čtyřčtvrťový, ale pak se spočítala a pro každý takt nastavila skutečná délka, protože každý z těch taktů končí určitým typem taktové čáry. Značka c pro označení taktu, která je v první verzi na začátku notové osnovy, se v další verzi skryla - není to čtyřčtvrťový takt. Varhanní doprovod se dal pryč. Bude se to zpívat jako jednohlas, a to bez doprovodu. Byla přenastavena rychlost (tempo) přehrávání v MuseScore, snížena z předchozích 60 na 50. Zpívejte tak, že jedna osminová nota je jedna doba, jedna čtvrtinová nota jsou dvě doby.

Všichni zpěváci (první řádek) a varhanní doprovod

Značka c pro označení taktu, která je v první verzi na začátku notové osnovy, se v další verzi skryla - není to čtyřčtvrťový takt. Varhanní doprovod se dal pryč. Bude se to zpívat jako jednohlas, a to bez doprovodu. Byla přenastavena rychlost (tempo) přehrávání v MuseScore, snížena z předchozích 60 na 50. Zpívejte tak, že jedna osminová nota je jedna doba, jedna čtvrtinová nota jsou dvě doby.

Salve Regina. První řádek systému (originálních not).
SATB